måndag 30 januari 2012

Grönsakerna är nu satta på syrning!

I dag tog jag tag i mjölksyrningen! Har letat som attan efter receptet här hemma som jag tidigare använt ... men hittar det inte någonstans. Jag orkar inte leta mer och tänker bara köra på nu! Tidigare har jag haft massa olika grönsaker i vilket blir jättegott. Men nu vart det mest vitkål och morötter.
Strimlade en vitkål, slantade en och en halv påse morötter, skar tunna klyftor av två gula lökar och klyftade i två gröna äpplen.
 Varva allt i den mycket väl rengjorda krukan.
 I med tyngderna (som är kokade och har svalnat), och tryck ned ordentligt.
Sen var det bara att hälla på saltlagen. Jag har här 4 liter vatten som jag kokat och hällt i 80g salt (och låtit svalna så det är ljummet). Lagen ska täcka alltsammans och gå över kanten och fylla upp kantrännan. Saltet är havssalt utan tillsatser.
Sen är det bara att lägga på locket, och ställa krukan någonstans där det är typ 25 grader i ett dygn, för att sedan ställa den något svalare. Snart kommer det att börja komma små bubblor från det lilla hålet som blir mellan krukan och locket, strax höger om bildens mitt.
Och allt skal, skrutt och lite tveksamma grönsaker skall ned i komposten! Inga dåliga grönsaker vill vi ha i krukan så det inte ruttnar. Håll nu tummarna för att mjölksyrabakterierna ska komma i gång så snabbt som möjligt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar