tisdag 24 januari 2012

Asgoda kroppkakor

Jag har alltid älskat kroppkakor! Jag gör dem inte så ofta, men fasen vad gott det är om jag tar mig tiden! Godast är det nästan dagen efter om man steker dem i lite smör i panna. Idag gjorde jag två olika fyllningar; feta/spenat och champinjoner, purjolök och persilja. Ingredienserna bör förstås som alltid vara ekologiska allihopa, men särskilt potatisen och äggen.

Kroppkakor

  • 8-10 ekologiska potatisar
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 ekologiska ägg
  • 1tsk salt
Koka potatisen mjuk. Pressa den genom en potatispress och låt svalna helt och hållet. Blanda i resten av ingredienserna och rör försiktigt ihop det till en deg. Knåda inte för mycket!

Fyllning:

1)
  • Champinjoner
  • purjolök
  • persilja
  • salt och peppar
Fräs finhackad svamp och purjolök i en panna. Tillsätt hackad persilja och kryddor. Blanda, klart att använda.

2)
  • En fjärdedels fetaost
  • en halv påse färsk spenat (eller fryst)
  • lite peppar
Fräs spenaten lite i pannan tills den krymper lite. Smula fetaosten i en skål. I med spenaten och peppar.

Sen är det bara att rulla ut degen till en längd på mjölat bakbord. Skär i ca 20 bitar och rulla dem och gör lite ihåligt i mitten.
Fyll dem med fyllning och knåda ihop dem sedan till fina små kakor. Koka upp vatten i en stor kastrull och häll i en msk salt i vattnet. Lägg i hälften av kroppkakorna och låt dem sjuda tills de åker upp till ytan. Låt sedan sjuda vidare i 5 min. Ta upp dem med en hålslev, och lägg i resterande kroppkakor.


Servera med rårörda lingon och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar