fredag 23 december 2011

Seitanskinkor färdiga!

För några dagar sedan gjorde jag min första seitanskinka!

Jag har letat recept ett bra tag, och fastnade för det här som jag hittade på Vardagsmatad, och som inte innehåller jästflingor. När jag kokat färdigt den fick den vara inpackad på balkongen några dagar. Idag griljerade jag den med senap och skorpmjöl. Den blev jättegod! :-)


Jag gjorde faktiskt ytterligare en till idag. Hade dock ingen tofu som ingår i receptet. Förra gången gjorde jag själv, men orkade varken det eller gå ner och handla någon. Så jag tillsatte 1dl sojamjöl + 1 dl kikärtsmjöl + 1,5 dl vatten. Jag ökade också saltmängden i degen till 2,5 tsk och dubblade rökaromen. Även buljongen gjorde jag lite rökigare och saltare. Till båda skinkorna hade jag också färsk lök eftersom jag missat att köpa lökpulver, ca en liten finhackad lök i varje. Konsistensen på den första vart bättre, men tror nästan att den lite saltare och rökigare var snäppet vassare om man tänker till min ganska söta kålrotslåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar