söndag 5 februari 2012

Vad äter din hud?

Jag minns för typ hundra år sedan när jag jobbade på Indiska och fick gå en kort liten kurs om naturlig hudvård (eftersom dom då hade en hudvårdsserie i sitt sortiment). Jag fick det förklarat för mig att alla de millioner porer som vi har på vår hy är som millioner munnar. Allt man smörjer på huden stoppar man alltså i princip i mun. Jag minns att jag fick det förklarat för mig att mineralolja som de flesta hudvårdsprodukter som finns på marknaden innehåller, har typ femtielvahundra olika beteckningar i innehållsförteckningar ... inte lätt att hålla reda på vad de heter alltså om man skulle föredra att köpa produkter utan mineralolja, som man ska ha till maskiner och bilar, OCH som länge varit något i industrin som kräver skyddsutrustning att hantera. Ja, inte skulle man laga mat med bilolja inte, som man sedan glatt skulle äta. Och det kan ju kännas lite provocerande att läsa innehållsförteckningen på t ex alla babyprodukter minst sagt! USCH!

Tack och lov går hudvården mot en annan tid!:-) Det finns ju hur mycket naturlig och ekologisk hudvård att få tag på som helst idag utan mineralolja och allt annat snusk som hormonstörande parabener och allt möjligt annat inte så trevligt som man kan tänka sig!

Min vän Emma som är utbildad ekologisk hudvårdsterapeut, kan sin grej! Hon har hur mycket bra tips som helst om naturlig ekologisk hudvård i sin blogg emmagranath.se (som säker många av er följer)! Jag som hade en helt kaosig hy för något år sedan med allergier och stress i stora lass fick bukt på det genom hennes tips om både vad jag ska smörja huden med och vad som ska ätas ... hon är grym! Hon har dessutom tillsammans med sin vän ganska nyligen öppnat en helt fantastiskt fin liten salong på Hantverkargatan på Kungsholmen som heter Oikos!

Olivolja, ros- eller apelsinvatten äter jag med min hud ... och tubvis med Weledas Skinfood för hela familjen så här års!



1 kommentar:

  1. Intressant inlägg! Ja verkligen glad över att eko trenden ökar och att allt fler blir medvetna om vad de både smörjer sig med och vad de stoppar i sig. H

    SvaraRadera