måndag 13 februari 2012

Minisemlor

Jag älskar verkligen semlor! Dom här små minisemlorna kanske till och med dom som går på någon typ av diet vågar smaka en enstaka av? I vår familj är vi däremot intebeach2012iga ... här slukar man de här små minisarna på ett nafs, alltid fler än en per person!


  • 150 g rumstempererat ekologiskt smör
  • 5 dl ekologisk mjölk
  • 50 g jäst 
  • 1 tsk salt
  • 0,5 dl ekologiskt socker 
  • 0,75 dl ekologisk ljus sirap
  • 2 tsk ekologisk kardemumma (mald)
  • ca 5 dl ekologisk siktat dinkelmjöl
  • ca 9 dl ekologisk vetemjöl

Smält hälften av smöret i kastrull. Häll i mjölken och värm fingervarmt. Smula ned jästen i en bunke och lös upp med lite av degspaden. Häll i resten och tillsätt salt, socker, sirap, kardemumma och hälften av mjölet. Arbeta degen och fortsätt att tillsätta resten av mjölet försiktigt med lite i taget så degen blir smidig och släpper kanterna. Spar vetemjöl till utbakningen. Knåda tillsist in resten av smöret in i degen. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.

Dela sedan degen i två delar. Fördela ena delen i 36 små delar och rulla dem till små bullar och lägg på plåt. Samma med resten (eller gör den andra delen till lite större bullar om så önskas). Låt jäsa under duk i 30 min. Grädda i 250 grader i 7- 10 min. Låt svalna under bakduk.



Sen är det bara att fylla med den hemmagjorda mandelmassan jag gjorde i går och vispad grädde. Sikta florsocker på dem när dom är färdiga med hjälp av en liten tesil. Mmmmmmmmmmm va gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar