måndag 21 maj 2012

På besök hos en ekologisk mjölkbonde

Mjölk symboliserar i konst och kultur ofta något heligt, som självaste källan och näringen till livet, början av livet som ger hopp inför framtiden. För alla som varit i Indien där en sjättedel av jordens befolkning bor, vet ju hur man ser på kossan där :-). Själv älskar jag kossor! Jag tycker dom är så fina. Nog kan jag se det heliga i dem när man ser in i deras ögon som tycks titta på en som om de visste att vi människor inte har fattat grejen ...

För några veckor sedan fick jag tillfället att besöka en ekologisk mjölkbonde (då jag ibland har uppdrag som ekoambassadör för Konsumentföreningen Stockholm). Gården ligger här i Stockholm på Drottningholm och drivs av familjen Rydström. Vi blev runtvisade av ekobonden Elin som är en av döttrarna i familjen som driver gården (det är hon den där härliga bonden som man kunde se kramande sina kossor på Arlareklamerna för typ ett år sedan tror jag det var :-)).

På gården finns förutom kossorna och kalvarna; får och lamm, hönor och tuppar, katter ... och rävar, älgar, ett mycket rikt fågel och insektsliv (t ex fjärillarna har ökat med 100% i området de senaste 20 åren som det ekologiska jordbruket funnits där!). Även växtlivet är exeptionellt artrikt! 



Gården har bland annat utrotningshotade lantraser som fjällkon och rödkullan. För tillfället tror jag det var uppemot 40 kor på gården, alla har egna namn och egna platser i ladugården (dom vet såklart själva vilken plats som är deras när de ska bli mjölkade). Kossorna släpps ut i maj och är ute i 6 månader och betar, då tas de bara in för mjölkning vilket görs med handburna mjölkmaskiner.

Hade ingen aning om att kossor har ungefär samma livslängd som hundar, jag trodde dom blev äldre ... ekokossor blir ofta dock äldre än på konventionella djurfabriker.

Här betar några kossor som är "föräldrarlediga"... ekokossorna och kalvarna är tillsammans första veckan. Därefter separeras de (konventionella mjölkkor separeras från sina kalvar nästan direkt).

 Jag dog nästan när jag fick se kalvarna inne i ladugården ... så hiiiimlaaa gulliggaaa!! :-)

Gårdens mjölk köper Arla upp. Endast genom att köpa ekologiska mjölkprodukter så kan man vara helt säker på att korna får gå utomhus och beta. Även om konventionella mjölkkossor få gå ute, så kan man inte hundraprocentigt garantera att de har haft möjligheten att beta :-(.

Gården säljer även den extremt näringsrika råmjölk vid tillgång. Först får såklart kalven äta det den behöver och vill ha, resten mjölkas och säljs till bl a veterinärer, till sjukvården (t ex cancerpatienter kan få det) eller privatpersoner.


 
 Här är en bild på Elin med en höna i famnen :-)!
Till lunch fick vi gårdens fantastiska ägg och en mumsig nässelsoppa som Elins mamma hade gjort. Vilken fantastisk härlig dag!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa och helt klart intressant!
    Kram Christina

    SvaraRadera