onsdag 23 maj 2012

Maskroslycka!

En av dagens salladsingredienser fick bli maskrosblad. Gott och nyttigt som attan. Innehåller bland annat garvämnen, bitterämnen och flavonoider. Växten ska visst vara mycket bra för lever, inälvor, blodet, njurar och bukspottkörtel. Bra mot gallproblem eller urinvägsinfektioner också.

Hela växten är ätbar. Bladen är godast i sallader eller pesto när dom är späda och har vuxit i skugga. Smörstek knoppar eller varför inte rosta rötterna och mala det och koka som kaffe?:-)

När jag ser maskrosor så tänker jag på när jag var barn och gjorde minst en krans om dagen när dom blommade, eller så tänker jag på vår kanin Matilda som vi hade i Fisksätra. Hon älskade maskrosblad och hatade morötter. Hon hade ingen bur och fick springa runt bäst hon ville i lägenheten (gick på toa i en kattlåda) eftersom mamma tyckte det verkade hemskt att sitta i bur. Hör och häpna, vår kära dvärgkanin blev 9 år gammal!:-)

Eller så tänker jag på min dotter för två år sedan när hon var två och var helt besatt av haven av maskrosor som blommade här i Västertorp, och där skulle vi stanna och bara hänga hela tiden i typ hundra år:-).

Underbara maskros som har styrkan att växa sig så vacker och gul, om så, genom asfalt eller klämd mellan tunga betongblock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar