söndag 18 mars 2012

Söndagens ekologiska hemmaspa


Jag gillar att på söndagar ha en liten spadag här hemma. Allt som behövs är ekologisk olivolja, ekologiskt florsocker, några droppar eterisk olja av lavender och en ekologisk vegantvål. Lite linfrön till hårinpackning och en ringblomssalva är pricken över i.

Att koka gele av linfrön och vatten för att använda som hårinpackning var jag tvungen att testa då jag läst tipset i en tävling som Emma  hade i sin blogg (hittar inte tillbaka till det inlägget, men det var där jag hittade det). Tror det var 2 dl vatten och 2 msk hela linfrön. Koka till en slemmig gele. Jag silade den sedan i en vanlig sil. Låt svalna och kleta in det slemmiga slemmet i nytvättat hår. Låt verka en halvtimme.

Medan den verkar är det bara hoppa ned i ett varmt bad med en handfull olivolja blandat med droppar av eterisk lavendelolja i. Ytterligare en liten hand med olivolja som blandas med florsocker (är också ett tips från Emma) att peela ansiktet med.

Efter bad och bortsköljd hårinpackning och peeling, är det bara smörja sig med olivolja från topp till tå och kanske lite ringblomssalva på läppar och fötter. Fit för en ny vecka!:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar