lördag 15 september 2012

Stackars dom som låter frukten ruttna

Äntligen lördag och ledig! Vaknade så sent som tjugo i sju som värsta pensionären, men det gjorde inget, jag drog i väg på en nice långpromenad i Vinterviken för mig själv.

På hemvägen gick jag förbi villaområdet i Mälarhöjden som jag brukar göra. Lyckliga dom som får bo i dom där fina husen med trädgårdar brukar jag tänka i vanliga fall. Idag när jag gick där så funderade jag över alla fruktträd, som såklart alla har i sina trädgårdar. Dom var helt överfulla med härliga fina äpplen och mörkröda stora fina plommon och päron och allt man kan tänka sig. Helt fullt! Lite hade redan ruttnat i träden och så var det fullt med fallfrukt över varje gräsmatta på vartenda tomt.

Alltså varför plockar dom inte frukten? Jag fattar inte ... plommonen ser ju förbannat goda ut, vilket waste.

Ja, det undgår en inte direkt att dom som bor där gör något annat än att hänga i sin fina trädgård och plocka frukt, ja, vid närmare eftertanke brukar jag inte se så mycket folk som är ute i sina trädgårdar alls. Bara hantverkare som bygger altaner eller renoverar fasader. Bergis har dom som bor där feta amorteringar som ska betalas för dom fina husen med trädgårdar, så jobba, jobba, jobba är nog bra för att få in storkovan varje månad. Plötsligt kändes det inte så "lyckliga dom som får bo så".

Vad är poängen med en fin villa, om du aldrig får skörda frukten? Jag fattar inte.


3 kommentarer:

  1. Du har rätt, Heidi! Slit och släp och för mycket arbete är inte fruktbart. Bättre lugn och ro med ett äpple i handen än stress och tomten full av fallfrukt!

    SvaraRadera
  2. Ha,ha, ☺ ........Läste vad du skrivit och tänkte, måste skriva och tala om att jag håller med dig till fullo. Vad ser man då? Ha, ha ☺ ......Raoul hann före så nu håller jag med honom också såklart!
    Kram på dig och familjen! ♥
    Christina

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det blir övermäktigt med ett stort träd och för mycket frukt. Man börjar plocka lite och hinner inte äta/tillaga/ge bort i tid. Men jag instämmer, hellre ett litet krypin och tid att ta hand om all mat :)

    SvaraRadera